Mensen bloeien op in het kantoor van JAN
Bij JAN Facilities zit de vaart er lekker in. Als jongste telg van de BanGroep, geven zij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt nieuwe kansen en hebben ze in korte tijd al flink wat bereikt. Al heel wat mensen doen bij JAN mooie dingen en bloeien helemaal op. Hoe dat komt? Door het empathisch vermogen van JAN, en verder een combinatie van een sterk netwerk, geduld en geloven in kansen.
Een donderdagochtend in november, even na acht uur. Op het kantoor van de BanGroep zit de vroege ploeg al driftig te tikken of juist rustig te overleggen. Ook op het kantoor van JAN op de eerste etage brandt al licht. Manager Mariëlle van Berkel en coördinator Dirk Drouen zijn al bijtijds op hun post. Om te praten over JAN, maar ook om hun collega’s die langzaam binnendruppelen op weg te helpen. De een gaat op weg naar een bouwplaats voor ondersteuning, de ander gaat schoonmaken op kantoor.
De collega’s zijn mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken, opent Mariëlle. “We hebben nu negen medewerkers, van heel verschillende achtergronden en met verschillende kwaliteiten. Hun gemene deler is dat ze allemaal willen en kunnen werken. We zijn helemaal niet geïnteresseerd in iemands cv. En we vinden het niet zo relevant wat iemand níét kan. Liever kijken we naar wat iemand wél kan. Daar liggen mogelijkheden.”
Groot netwerk
JAN ging 1 januari 2023 live. Het eerste half jaar stond vooral in het teken van investeren in een netwerk, vertelt Mariëlle. “Het is belangrijk om goede partijen om je heen te verzamelen. Organisaties waarmee je kunt samenwerken, zoals samenwerkingsbedrijven, het UWV, leerwerkbedrijven en gemeentes. Dat is gelukt. Hoe meer partijen je om JAN heen hebt, hoe beter de basis. Deze organisaties helpen ons aan kandidaten die wij weer aan een zinvolle baan kunnen helpen.”
Dirk kwam JAN afgelopen juni versterken. “Ik heb een HR-achtergrond en heb stage gelopen bij Senzer. Daar merkte ik dat ik veel energie kreeg van deze doelgroep en zo kreeg ik interesse om bij JAN te beginnen. Ik vind het prachtig als mensen die normaal niet op de voorgrond treden dat wél doen, omdat ze vertrouwen voelen. Daar draag ik aan bij door persoonlijke aandacht te geven. Soms zit dat in kleine dingen. Even langslopen op het werk of een praatje maken. Problemen van een medewerker, hoe klein ze ook lijken, neem ik altijd serieus. Dat is heel belangrijk.”
De tijd nemen om te landen
JAN ontdekte al snel dat het vinden van een baan niet de grootste uitdaging is, vertelt Dirk. “Het is vooral van belang om te zorgen dat iemand opbloeit in het werk, in een vertrouwde omgeving. Als je een hele tijd niet hebt gewerkt, is het een hele verandering als je weer aan de slag gaat. Zeker voor mensen met een rugzakje kan dat behoorlijk overweldigend zijn. Daarvoor hebben we ons Landing naar werk-traject in het leven geroepen. Met dit unieke inwerktraject zorgen we ervoor dat nieuwe collega’s grondig worden voorbereid op een reguliere baan. Om optimaal te kunnen ondersteunen, is het wél belangrijk dat we precies weten wat iemands situatie is.”
Dirk: “De procedure is dat een kandidaat bij ons in dienst gaat komen. Vervolgens krijgt iemand een jobcoach vanuit het Landing naar werk-traject én een Harrie (Harrie staat voor Hulpvaardig, Alert, Realistisch, Rustig, Instruerend en Eerlijk, red.) van JAN. Die Harrie ben ik meestal. Ik ben ervoor getraind om mensen met een arbeidsbeperking zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen. Dat gaat bijvoorbeeld om goed en open communiceren, maar ook om vertrouwen winnen en positief coachen.”
Rustig en veilig landen
“De privésituaties van onze kandidaten kunnen sterk variëren”, duidt Mariëlle. “Sommige mensen hebben zorgen om hun kind, partner of een ouder. Voor anderen is het een uitdaging om naar Nuenen te komen. En weer anderen hebben moeite met bepaalde bedrijfsculturen. Maar er kunnen ook andere redenen zijn waarom iemand wat extra’s nodig heeft. Wij scheren niemand over dezelfde kam, maar kijken naar de unieke situatie. Het begint met Landing naar werk, gevolgd door een proefplaatsing van één, twee of drie maanden. Dan kun je zien of er een duurzame samenwerking in het vat zit. Mensen krijgen hier de tijd en rust om rustig te landen. Die tijd gunnen we ze graag. Onze insteek is dat mensen hier hun pensioen willen halen.”
Het kantoor van JAN is een van de weinige niet-transparante kantoren in het kantoor van BanGroep aan de Nuenense Collseweg. Dat is niet toevallig zo, vertelt Dirk. “Op deze manier is het een veilige uitvalsbasis waar mensen zich even kunnen terugtrekken. Er wordt behoorlijk veel gebruik van gemaakt. Mensen doen hier hun verhaal. Ze kunnen hier kleine klusjes doen als het op locatie even niet lukt. Zoals cadeautjes inpakken, BanFonds-honing afvullen; een beetje therapeutisch werk. En tegelijkertijd praten we met ze over wat dingen. Dat werkt heel goed!”
Werkgeluk bezorgen
Mariëlle constateert, net als Dirk, tevreden dat JAN steeds meer mensen die er via de reguliere route niet komen werkgeluk kan bezorgen. “We kijken voortdurend naar nieuwe kansen, bijvoorbeeld geschikte organisaties om onze mensen te laten werken. Binnen de BanGroep zijn er ook al mogelijkheden. Fixxed kreeg bijvoorbeeld van de TU/e de opdracht om ruim honderd houten picknicktafels die op de campus staan op te knappen. Die halen we hierheen en halen we uit elkaar, waarna sommige mensen van JAN ermee aan de slag gaan. Fixxed hoeft geen externe partij in te schakelen en onze mensen kunnen er rustig aan werken.”
“En zo zijn er nog veel meer voorbeelden van manieren waarop andere bedrijven binnen de BanGroep en wij elkaar kunnen helpen. Bij een oplevering kan JAN de eindschoonmaak doen. We kunnen tuinen onderhouden. Of hier op kantoor kleine klusjes doen die BanGroep-bedrijven anders moeten uitbesteden. Zo versterken we elkaar. Ik zie dat als de ultieme vorm van duurzaam ondernemen. Maar het belangrijkste voor ons is dat mensen hier gelukkig worden in hun werk. Dat is geweldig om te zien.”