Jobcoach Willy geeft de mensen van JAN een duwtje in de rug

Als je op het applaus van de passagiers moet afgaan, is de landing het moeilijkste en spannendste deel van een vliegreis. Het liefst hebben we allemaal een zachte landing waar Ryanair zo bekend om staat. Niet alleen in een vliegtuig is dat het geval en dat weten de mensen van JAN Facilities maar al te goed. Recent introduceerde JAN het Landing Naar Werk-traject, bedoeld om mensen die een zetje nodig hebben een zachte landing op de arbeidsmarkt te geven. Jobcoach Willy van Lanen draagt eraan bij dat de mensen van JAN kunnen opbloeien.

Willy werkt bij Sterker Werkt in Veghel, een organisatie die gespecialiseerd is in het begeleiden en coachen van mensen die net even wat meer ondersteuning nodig hebben om fijn te kunnen werken. Elke week spreekt hij de medewerkers van JAN – momenteel zeven – aan wie Willy gekoppeld is als jobcoach. “Even kijken hoe het met ze gaat”, licht Willy toe. “De ene keer spreek ik ze ‘s morgens hier op kantoor in Nuenen, voordat ze aan het werk gaan. Een andere keer bezoek ik de locatie waar ze aan het werk zijn, om ter plekke te kijken hoe het allemaal gaat. Dat is voor mij ook nuttig; het helpt me om me een goed beeld te kunnen vormen van de werksituatie.”

Geruststellen

Om uit te kunnen blinken op hun werk, is het voor de mensen van JAN belangrijk dat ze rust in het hoofd hebben. Dat ze geen zorgen hebben en dat alles lekker loopt, zodat ze zich kunnen concentreren op hun werk. Dat kan ‘m in iets zitten wat klein lijkt, maar tegelijkertijd best groot kan zijn als je er maar over blijft malen. Willy noemt een voorbeeld. “Een medewerker had een brief gekregen van de woningcorporatie over de jaarlijkse huurverhoging. Hij maakte zich zorgen of hij nog wel genoeg geld overhield om zijn rekeningen te kunnen betalen. Ik heb met hem meegekeken en kon ‘m al snel geruststellen dat het allemaal niet zo dramatisch was als hij vreesde. De opluchting was van zijn gezicht af te lezen.”

“Mijn uitgangspunt is dat ik coach en dat de werknemer zo zelfstandig mogelijk moet zijn of worden. Maar als je iemand op het goede spoor kan zetten of gerust kan stellen, maakt dat de dag een stukje makkelijker.”

Niet te snel oordelen

Willy weet als geen ander dat te snel oordelen niet goed is. “Ik heb weleens gezien dat iemand structureel te laat kwam op zijn werk. Dan kún je boos worden op iemand. Maar je kunt je ook verdiepen in iemands situatie. Het hoeft geen gebrek aan motivatie te zijn. Er kan ook sprake zijn van een alleenstaande ouder met een kind dat ’s morgens niet naar de BSO wil en hevig tegenstribbelt. Dat kan best een probleem zijn. In dat geval probeer ik handvatten aan te reiken om het makkelijker te maken. Als het moet, ga ik bij iemand thuis langs. Dat helpt me om de context beter te begrijpen. Ik vind dat je als jobcoach niet alleen naar de werksituatie moet kijken. Werk en privé staan met elkaar in verbinding. Als het met iemand thuis goed gaat, presteert hij of zij ook beter op het werk. Andersom trouwens ook.”

Uitgaan van het goede

In zijn vak gaat Willy uit van het goede van mensen. “Ik geloof dat iedereen bereid is om mee te werken en te werken voor zijn geld. In de tien jaar waarin ik bij Sterker Werkt werk, heb ik maar één uitzondering gezien. Waarom zou je ook tegenwerken? Daar heb je helemaal geen voordeel bij. Maar vaak worden mensen die leven van een uitkering – gedeeltelijk of volledig – wel gezien als profiteurs. Dat vind ik veel te makkelijk. Je moet kijken naar het complete plaatje. Mensen willen niet anders zijn dan anderen en willen heus wel werken; soms hebben ze alleen net dat beetje extra ondersteuning nodig. Met vooroordelen bereik je helemaal niks.”

Hoewel Willy in veruit de meeste gevallen goed kan helpen, is er volgens hem een belangrijke succesfactor: er moet uitzicht zijn op een duurzame samenwerking en groei. Waar het om gaat is dat ik mijn steentje bijdraag om de samenwerking tussen de werkgever en de werknemer zo goed mogelijk probeer te maken, zodat er een duurzame samenwerking gaat ontstaan. Als beide partijen tevreden zijn, is er een goede match. En zodra het kan, neem ik afstand en gaan werkgever en werknemer samen verder.” Hopelijk op naar een mooie toekomst.